W naszym społeczeństwie odchudzanie jest traktowane jako lek na wszystko. Na chorobę, na złamane serce, na brak sukcesów. Jednak według danych statystycznych szansa na utrzymanie wagi uzyskanej w trakcie diety odchudzającej jest niewielka. Optymistycznie mówi się o 13% szansy na powodzenie, pesymistycznie o 2-5%. Co w takim razie możesz zrobić dla siebie by mieć pewność, że pozytywne rezultaty nie znikną? Wypróbuj 4 sposoby na polepszenie zdrowia.

1. Ruszaj się

Według WHO czwartą co do wielkości przyczyną przedwczesnej śmierci jest brak aktywności fizycznej.

Co to znaczy aktywność fizyczna?

To działania które obejmują chodzenie, jogging lub bieganie, jazdę na rowerze lub rowerku treningowym, pływanie, ćwiczenia aerobowe, taniec aerobowy, regularny taniec, gimnastykę, pracę w ogrodzie lub na podwórku, podnoszenie ciężarów lub inne podobne działania.

Ile aktywności?

Według WHO niezbędne minimum to 150 min aktywności o umiarkowanej intensywności (np. spacer) lub 75 min o wysokiej intensywności (np. szybka jazda na rowerze, bieg, sporty zespołowe, fitness) w tygodniu.

W celu zwiększenia efektów WHO zaleca aby ruszać się 2x więcej czyli 300 min lub 150 min, wykonując w tym 2 treningi oporowe w tygodniu np. ćwiczenia z hantlami, ćwiczenia z własnym ciężarem ciała.

2. Jedz conajmniej 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia

Jeśli do tej pory twoja dieta była monotonna i uboga w warzywa i owoce spróbuj wkomponować je w swoje posiłki. Jedna porcja warzyw/owoców to znaczy 1 szklanka rośliny w postaci surowej lub 1/2 w postaci gotowanej.

3. Ogranicz alkohol

Ogranicz lub zrezygnuj z alkoholu. Limit to jeden drink dziennie dla kobiet i dwa dla mężczyzn. Według badań każdy nadprogramowy kieliszek skraca życie człowieka o 15 minut.

4. Trzymaj się z daleka od papierosów

Ponad połowa palaczy umiera z przyczyn bezpośrednio związanych z nałogiem. Dane pokazują, że palenie skraca życie mężczyzn o 13 lat.

Zaskakujące wyniki

Przeprowadzono badanie, w którym przeanalizowano ryzyko przedwczesnej śmierci u osób z wagą w normie, nadwagą i otyłych w zależności od tego ile zdrowych nawyków stosują. 

Co się okazało?

Już zastosowanie czterech nawyków zmniejsza 7-krotnie ryzyko przedwczesnej śmierci u osoby otyłej.

Osoba szczupła bez zdrowych nawyków ma lepsze prognozy niż osoba otyła całkowicie niedbająca o zdrowie. Jeśli palisz, spożywasz alkohol w nadmiarze, nie masz aktywności fizycznej i nie zjadasz odpowiedniej ilości warzyw i owoców i na dodatek masz nadwagę to jesteś w grupie ryzyka. W tej sytuacji lepiej mieć niższą wagę.

Kiedy człowiek podejmuje przynajmniej jeden dobry nawyk, różnica względem szczupłej osoby bez zdrowych nawyków zanika.

Nauka zdrowych nawyków ma znacznie większe znaczenie dla zdrowia i długiego życia niż sam fakt tracenia na wadze.

Chcesz cieszyć się długim życiem? Wyrabiaj zdrowe nawyki, to ile ważysz ma mniejsze znaczenie.

Źródło

Czytaj również: