Jak wspierać dziecko w jedzeniu intuicyjnym?

Jak wychować dziecko, które będzie jadło intuicyjnie i wejdzie w dorosłość ze zdrową relacją z jedzeniem? Nie jest to takie oczywiste w świecie, kiedy tematykę zdrowego żywienia porusza się tak wcześnie jak w przedszkolu. Zanim dziecko jest w stanie zrozumieć co to właściwie oznacza, już potrafi podzielić pokarmy na złe i dobre.

Podczas kursu Zrozumieć Głód, którego obecna edycja powoli dobiega końca, usłyszałam takie pytanie

„Po co właściwie mamy się uczyć jedzenia intuicyjnego, skoro my się z tym rodzimy?”

I to było bardzo dobre pytanie, ponieważ warto tę kwestię wyjaśnić.
Dziecko naturalnie wie ile ma zjeść i co wybrać, zadaniem opiekuna jest uświadomienie mu tych zdolności, poprzez naukę samoświadomości i bycie przykładem.

To, czy dziecko będzie umiało kierować się w jedzeniu intuicyjną będzie zależało od tego, czy rodzic będzie tę zdolność w dziecku umacniał czy pacyfikował. Czy dziecko wyrośnie ufając swojemu ciału, czy raczej od najmłodszych lat będzie słyszało, że ciała są złe, łakome, niezgrabne. Dzieci akceptują różne ciała dopóki ich rodzice nie zaczynają komentować i osądzać ciał innych ludzi.

Dzieci po potrafią jeść intuicyjnie ale…

Dzieci po potrafią jeść intuicyjnie ale trzeba w nich tę umiejętność rozwijać poprzez modelowanie i zapewnianie środowiska dla maksymalnego rozwoju ich potencjału.

Opiekun jest wzorem dla dziecka. Dieta dziecka nie powinna być odseparowana od reszty rodziny. Zanim podejdziesz do wychowywania dziecka, które je intuicyjnie, zapoznaj się z zasadami normalnego jedzenia w rodzinie i stosuj je.

Zadaniem dziecka jest

  • zjedzenie tyle pokarmu, ile potrzebuje
  • z tego, co przygotowali opiekunowie.

Jego zadaniem nie jest rozumienie, jaki pokarm jest wartościowy a jaki nie.

Małe dzieci

Małe dzieci mogą poznać grupy na jakie dzieli się jedzenie ale tylko jako element zabawy. Wczesne lata podstawówki to czas kiedy dziecko nie jest wstanie samodzielnie zastosować reguł żywieniowych przy wybieraniu jedzenia.

Starsze dzieci

Starsze dzieci, jeśli są na tyle rozwinięte by myśleć abstrakcyjnie, są w stanie podejmować podstawowe decyzje w oparciu o wiedze na temat różnych grup żywieniowych by np. zdecydować co zjedzą na obiad lub przekąskę po szkole.

Nastolatkowie

Nastolatkowie mogą się uczyć komponowania posiłków samodzielnie by przygotować się do opuszczenia domu. Wtedy też są w stanie zaplanować posiłki na cały dzień, planować zakupy, przyrządzać kilka prostych dań.

Badania

  1. Naukowcy z Uniwersytetu w Iowa wykazali, że kiedy noworodki powyżej 6 tygodnia życia karmione są pokarmem skoncentrowanym lub bardziej rozwodnionym, jedzą mniej skoncentrowanej formuły lub więcej rozwodnionej. J. Fomon, PMID: 1168981, DOI: 10.1111/j.1651-2227.1975.tb03818.x
  2. Antropolog Linda Adair śledziła ilość pokarmu przyjmowanego przez chłopca od 1 tygodnia do 9 miesiąca. Dziecko było karmione na żądanie. Mimo że niemowlak jednego dnia zjadał 3x więcej pokarmu niż innego, ale ogólnie zjadał mniej niż 90% dzieci, to jego waga i wzrost przyrastały jak u przeciętnego dziecka. S. Adair PMID: 6715750
  3. Dzieci w każdym wieku, które wyglądają tak samo i zachowują się tak samo mogą różnić się zapotrzebowanie na energię nawet o 40%. Nie można przewidzieć ile jedzenia potrzebuje dziecko. Dietetyczka z Harvardu, Jean Mayer, prowadząc badania na noworodkach, odkryła że najgrubsze dzieci mają tendencję do jedzenia najmniej i do bycia najmniej ruchliwymi. Najszczuplejsze dzieci jedzą najwięcej i są najbardziej aktywne. E. Satter „Secrets of feeding a healthy family”

Sam fakt, że dziecko rodzi się ze zdolnością do intuicyjnego odżywiania, nie oznacza że tę zdolność rozwinie. Pamiętajmy też, że jedzenie intuicyjne nie opiera się jedynie na pierwotnym instynkcie. Wymaga kompetencji żywieniowych, które dziecko nabywa obserwując swoich opiekunów.

Zdjęcie autorstwa Pexen Design z Pexels

Mam na imię Małgosia, jestem psychodietetykiem i promotorką nauki jedzenia opartego o intuicję, uważność i kompetencje żywieniowe. 

Konsultacje