Czy mam zaburzenia odżywiania? Tego rodzaju pytanie pojawia się zwykle dopiero gdy gołym okiem widać, że dzieje się coś niedobrego. Często zaburzenia kryją się pod postacią “dbania o zdrowie”. W związku z tym, że społeczeństwo pewne zaburzone zachowania całkowicie znormalizowało, jesteśmy czyści. Skoro wszyscy to robią, musi to być normalne, nie? Nie jest. Jeżeli masz jakiekolwiek podejrzenia, że coś się dzieje, zrób test na zaburzenia odżywiania.

Zaskakujące pytania testu na zaburzenia odżywiania

Podchodząc do testu możesz oczekiwać takich typowych pytań związanych z anoreksją i bulimią. Jednak bardzo się zdziwisz ponieważ treść skupia się na praktykach, które dzisiejsze społeczeństwo uważa za dobre, normalne a nawet pożądane. Tymczasem one wcale takie nie są.

Gdybym dzisiaj podeszła do testu byłabym zdrowa. Jednakże z ciekawości zaznaczyłam takie odpowiedzi, które pasowały do mnie kilka lat temu. Co wyszło z testu?

Klapki na oczach

Zacznijmy od tego, że te wszystkie zachowania które opisuje test były dla mnie normalne. Nigdy nie pomyślałabym nawet, że coś było ze mną nie tak. Przecież a) nie wymiotowałam, b) moja waga nie była poniżej normy. Miałam cellulit, fałdkę na brzuchu i jak to mówią, “uparte” czy też “znienawidzone” boczki.

Wypełniłam więc test według tego jak było kiedyś. Nie byłam jakoś szczególnie zaskoczona wynikiem. Mój wynik testu krzyczał:
“Twój wynik wskazuje na bardzo wysoki poziom obaw związanych z jedzeniem i wagą.
Powinieneś szukać diagnozy przez specjalistę, który specjalizuje się w leczeniu zaburzeń odżywiania”

Pełny test składający się z 40 pytań możesz przerobić tutaj: KLIK

Jeżeli zależy ci by test był w języku Polskim przejdź tutaj: KLIK. Kwestionariusz zawiera skróconą wersję testu składającą się z 26 pytań.

Nie mogę uwierzyć jak bardzo niektóre z opisanych tutaj zachowań są powszechne i nikt nie uważa ich za alarmujące. Kiedy sięgam pamięcią w przeszłość, wydaje mi się, że sama byłam jedną wielką tablicą z dziesiątkami świecących się na czerwono światełek alarmowych. Problem w tym, że wszyscy tak przyzwyczailiśmy się do czerwonego światła że to już nikogo nie razi.

Poznaj EBOOK, z którego nauczysz się wszystkiego czego potrzebujesz wiedzieć o głodzie i sytości – klik

Poznaj EBOOK, z którego nauczysz się wszystkiego czego potrzebujesz wiedzieć o głodzie i sytości – klik

Pytania z testu na zaburzenia odżywiania

Poniżej wymieniam listę stwierdzeń z testu w wersji rozszerzonej. Ocenia się je w jakim stopniu do nas pasują. Możliwe opcje: Nigdy, Rzadko, Czasami, Często, Zwykle, Zawsze.

1. Lubię jeść z innymi ludźmi.
2. Gotuję dla innych ale nie jem tego, co przygotuję.
3. Czuję lęk przed jedzeniem.
4. Przeraża mnie, że mógłbym mieć nadwagę.
5. Zdarzają się chwile, podczas których zaczynam się objadać i nie mogę przestać..
6. Kroję jedzenie na małe kawałki.
7. Szczególnie unikam żywności o dużej zawartości węglowodanów (np. chleba, ryżu, ziemniaków).
8. Mam wrażenie, że inni woleliby, gdybym jadł więcej.
9. Czuję się wzdęta po jedzeniu.
10. Unikam jedzenia nawet gdy czuję głód.
11. Myśli o jedzeniu bardzo mnie absorbują.
12. Jestem świadomy wartości kalorycznej produktów, które jem.
13. Wymiotuję po jedzeniu.
14. Mam silne poczucie winy po jedzeniu.
15. Jestem pochłonięty pragnieniem bycia chudszym.
16. Myślę o spalaniu kalorii podczas ćwiczeń.
17. Ważę się kilka razy dziennie.
18. Lubię gdy moje ubrania są mocno dopasowane.
19. Jedzenie sprawia mi przyjemność.
20. Budzę się wcześnie rano.
21. Jem to samo każdego dnia.
22. Bardzo dużo ćwiczę by spalić kalorie.
23. Nie mam regularnej miesiączki.
24. Inni ludzie myślą, że jestem za chuda.
25. Jestem pochłonięty myślami o tłuszczu w moim ciele.
26. Zjedzenie posiłku zajmuje mi więcej czasu niż innym.
27. Lubię jeść w restauracjach.
28. Biorę środki przeczyszczające.
29. Unikam jedzenia z dodatkiem cukru.
30. Jem dietetyczne pokarmy.
31. Mam poczucie, że jedzenie sprawuje kontrolę nad moim życiem.
32. Mam dużą samokontrolę w kwestii jedzenia.
33. Mam poczucie, że inni przymuszają mnie do jedzenia.
34. Poświęcam zbyt dużo czasu i myśli jedzeniu.
35. Mam problem z wypróżnieniem.
36. Po zjedzeniu słodyczy czuję się nieprzyjemnie.
37. Podejmuję działania mające na celu obniżenie masy mojego ciała.
38. Lubię mieć pusty żołądek.
39. Po jedzeniu odczuwam odruch wymiotny.
40. Lubię próbować nowe pokarmy.

A tutaj zamieszczam ci analizę wyników do testu z tego linku* klik:
*Punktacja nie jest dopasowana do powyższych 40 pytań, odpowiada testowi skróconemu – EAT-26.

Kiedy rozwiążesz test z linku zlicz punkty:

Punkty dla pytania 26

Nigdy3
Rzadko2
Czasami1
Często0
Zwykle0
Zawsze0

Punkty dla pytań 1-25

Nigdy0
Rzadko0
Czasami0
Często1
Zwykle2
Zawsze3

Analiza:

Wyniki powyżej 20 wskazują na potrzebę dalszych badań wykonanych przez wykwalifikowanego specjalistę.
Wyniki poniżej 20 mogą nadal wskazywać na poważne problemy z jedzeniem, ponieważ częste jest zaprzeczanie objawom przed samym sobą.

Wyniki należy interpretować wraz z historią masy ciała, aktualnym BMI, poziomem tkanki tłuszczowej.

Pamiętaj, że pomimo iż test jest uważany za bardzo dobre narzędzie wstępnego diagnozowania zaburzeń odżywiania to nie jest wystarczający do postawienia ostatecznej diagnozy. Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia zawsze warto skontaktować się ze specjalistą.

BĄDŹ NA BIERZĄCO!

Zapisz się na newsletter i odbierz bezpłatny ebook – „10 Filarów Jedzenia Intuicyjnego”